Poduzetništvo i emocije – kroz pogled mladih

zadar_9-12-2013_4

Pragma je u svojem djelovanju kontinuirano isticala svoju otvorenost za suradnju za zainteresiranim ustanovama iz područja zdravstva, odgoja i obrazovanja.

Danas ponosno možemo zaključiti kako naše namjere ne ostaju samo na papiru, već na tome predano radimo iz godine u godinu. Stoga smo u školskoj godini 2016./ 2017. omogućili učenicima iz dviju novih suradničkih organizacija – Zdravstvenog učilišta i Upravne škole u Zagrebu – da steknu nova znanja na području razvoja poduzetnosti i emocionalnih vještina, u sklopu projekata Ideja + vještina i Opiši me! koje financiraju Ministarstvo znanosti i obrazovanja te Ministarstvo za demografiju, mlade, obitelj i socijalnu politiku.

Za temu poduzetništva fokusirali smo se na maturante – mlade osobe koje se nalaze pred čitavim nizom značajnih životnih, ali i profesionalnih odluka: nastavak obrazovanja, pokretanje poduzeća, usavršavanje u odabranom zanimanju ili odabir kompatibilnog poslodavca. Zapanjio nas je podatak da neki učenici dosada nisu ništa znali o toj temi. To je ozbiljno upozorenje za budućnost hrvatskog obrazovnog sustava. Kroz niz vježbi jačanja tzv. soft skills vještina, usmjeravali smo ih na ono što smatramo važnim za njihov uspjeh u poslu i zadovoljstvo odnosima na poslu, ali i privatno. Neke su zaključke ipak morali pročitati između redaka, što nam je i bio glavni cilj. Jer, na kraju krajeva, nema dobrog poduzetnika bez puno promišljanja!

Učenici su se, kroz igru asocijacija, složili kako je poduzetnik odgovoran, inovativan, pouzdan, svjestan sebe i rizika, dosljedan, stručan, vješt, educiran, posjeduje određenu strast za posao, snalažljivost, upornost, viziju, sposobnost suradnje, zna postaviti ciljeve i ne odustaje tako lako. Nakon početnog uspjeha, smatraju da mora imati samopouzdanja i kreativnosti kako bi uvodio inovacije koje bi održavale poduzeće, što znači da dobro osluškuje tržište, svoje radnike i intuiciju. Bilo bi dobro da zna procijeniti poslovne partnere, da ima u njih povjerenja i da je sposoban saslušati tuđe ideje. S ljudske strane, poželjno je da njeguje vlastito samopouzdanje i  vjeru u sebe, da reagira hladne glave i najbitnije od svega – da ne bude pohlepan, a svjedoci smo da to zna biti presudan faktor u poslovnom neuspjehu.

Stoga molimo sve potencijalne, ali i uspješne poduzetnike da čuju glas naših mladih i analiziraju koliko svojim djelovanjem zadovoljavaju njihova očekivanja o primjerima koje ih potičemo da slijede. Mladi trebaju uzore već danas, stoga na njihove riječi ne možemo i ne smijemo ostati ravnodušni.

S ponešto drugačijom populacijom mladih radili smo na emocionalnom opismenjavanju, gdje smo uključili učenike 1. i 2. razreda u treninge emocionalnog opismenjavanja, čiji važno u odgojno-obrazovnom, ali i obiteljskom okruženju, Pragma promovira kroz projekte i publikacije.

Ono što su izjavili u svojim evalucijama uklapa se u ciljeve ovakvih treninga, pa tako navode kako su naučili da trebaju prihvatiti svoje stavove i cijeniti svoje osjećaje te ih ne skrivati, što je posebno važno u periodu adolescencije kada se mladi boje povjeriti odraslim osobama zbog snažnih osjećaja srama i neadekvatnosti. Usto, kažu da im je sada jasnije kako je ponekad potrebno potruditi se ne reagirati ”na prvu”, nego pronaći idealno rješenje situacije, čak i onih s kojima se nije lako nositi. Zahvalni su na prilici da osvijeste važnost vlastite emocionalne stabilnosti, prepoznaju utjecaj vlastitih emocionalnih reakcija na druge ljude u njihovoj okolini, što su naučili kako savladati bujicu intenzivnih emocija, ali i da je u redu ponekad zaplakati. Sve u cilju boljeg upoznavanja vlastitog unutarnjeg svijeta. Uz malo iskrenosti prema samom sebi, vjeruju da je to i te kako moguće postići.