Za pravilan emocionalni razvoj djeteta nužan je angažman oca

Udruga Pragma u Kinu Europa u Zagrebu održala raspravu o poticanju većeg sudjelovanja očeva u skrbi za djece

Udruga Pragma je danas u Kinu Europa održala stručni skup „Podrška obitelji u zajednici“ s ciljem poticanja razgovora o dobrobitima za obitelj i društvo ranim ulaganjem u skrb o djeci na kojem su sudjelovali stručnjaci iz odgoja, obrazovanja, zdravstva i socijalne skrbi.

Nedjeljko Marković, predsjednik Pragme, uvodno je predstavio jednogodišnji projekt „Podrška obitelji u zajednici“ koji se provodi uz potporu Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, suradnju Grada Zagreba i domova zdravlja Grada Zagreba te partnerstvo Nastavnog zavoda za javno zdravstvo „dr. Andrija Štampar”. Projekt je usmjeren očevima i poticanju većeg uključivanja očeva u emocionalni razvoj djeteta te jačanju cijele obitelji. Kroz niz aktivnosti (predavanja, radionice, grupe za podršku, kampanje, promociju i dr.), Pragma je osnaživala očeve u stvaranju buduće generacije očeva koji sudjeluju u ranoj fazi razvoja svoga djeteta.

Kako je Projekt utemeljen na znanstvenim i stručnim spoznajama o obiteljskim odnosima, ulozi očeva, ranom dječjem razvoju te iskustvima iz Savjetovališta udruge Pragma, primijetili smo da je uloga očeva u socioemocionalnomu razvoju njihove djece posredovana različitim čimbenicima socijalnoga i ekonomskoga statusa, razlikama u mjestu prebivališta, dobi, kulturalnim razlikama i slično. Kada se mjeri, uključenost očeva definirana je stupnjem angažmana oko djeteta ili aktivnostima vezanima za odgoj djeteta, zatim razinama komunikacije, privrženosti i skrbi oko djeteta. Naša opažanja potvrđuju i rezultati istraživanja koji primjećuju kako pasivni očevi u odgoju sudjeluju na način da su samo fizički prisutni uz dijete i nisu emocionalno angažirani, ili isključivo financijski pomažu majku djeteta. Odsutnost očeva, fizička ili emocionalna, može rezultirati problemima u ponašanju kod djece“, istaknuo je Marković.

Jelena Adamlje, koordinatorica Pragme i moderatorica Skupa, istaknula je da su brojna istraživanja dokazala značajan utjecaj očeva na kognitivni i emocionalni razvoj djeteta, kao i na njegovo ponašanje. „Kvaliteta očinstva u doba igre, predškolskog i školskog uzrasta djeteta izravno ovisi o kontinuitetu očeva bavljenja djetetom od samog rođenja pa nadalje“ te je stoga „potrebno stalno poticati očeve na konkretne aktivnosti – igranje s djecom, čitanje, obavljanje različitih poslova vezanih uz skrb djeteta“, dodala je Adamlje.

U obitelji se kontinuirano izmjenjuju emocije, a rana emocionalna iskustva postaju osnova psihičkog zdravlja pojedinca. Podjednaka uključenost oba roditelja u odgoju doprinosi osjećaju obiteljske kohezije i emocionalne povezanosti njezinih članova, te tako obitelj jača i postaje spremnija na prilagodbe. Pri tome je važno i koji odgojni stil roditelji usvoje, odnosno koja ponašanja primjenjuju u interakciji s djetetom. Zaključili smo da je potrebno u aktivnosti Projekta uvrstiti temu uloge oca u stvaranju pozitivnog obiteljskog ozračja, kao i o uravnoteženom odgoju – između brige i opuštenosti, a što je na predavanjima izvrsno prihvaćeno“, istaknula je Katarina Jelić, savjetnica u Pragmi.

Na Skupu su se prisutnima obratile i predstavnice Grada Zagreba – Romana Galić, pročelnica Ureda za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom, i Mirela Šentija-Knežević, zamjenica pročelnika Ureda za zdravstvo, koje su podržali projekt i najavile njegovo širenje, te iz domova zdravlja Grada Zagreba Milica Tikvić i Ivana Matanović, koje su neposredno sudjelovale u provedbi projekta.

Uime partnera na Skupu je govorila Snježana Šalamon koja je naglasak stavila na obiteljske odnose koji se događaju rođenjem djeteta te potrebi pravovremenog traženja stručne pomoći.

Doc. dr. sc. Dario Vučenović s Hrvatskih studija je istaknuo važnost emocionalne inteligencije i emocionalnog opismenjavanja. „Sam pojam emocionalnog opismenjavanja ukazuje na to da se radi o sposobnosti koja se može razvijati i učiti. Programi koji se bave emocionalnom inteligencijom na neki način opismenjuju osobe, uvježbavajući ih prepoznavanju i upravljanju emocijama, što im olakšava snalaženje u društvu i održavanju bliskih odnosa i spoznavanju sebe – takvi programi imaju mjesta u ovom Projektu i u radu s očevima“, zaključio je doc. dr. sc. Vučenović.

Slika1

dav

dav

dav

dav