Obitelj i mediji – mjesto susreta i razmišljanja!

Dragi roditelji,           

Pomozite svojoj djeci razumjeti osjećaje, a onda zajedno analizirajte što, kada i zašto konzumirate određene medijske sadržaje i na kraju – probajte povezati u svojim obiteljima ponašanja djece s određenim medijskim sadržajem kojeg su konzumirali. Vodite i dnevnik ako vam je lakše pratiti i javite nam se na pragma@udruga-pragma.hr sa svojim opažanjima koja i nama mogu pomoći u osmišljavanju sadržaja za obitelji te jačanju socio-emocionalnih i medijskih kompetencija.

Kako roditelji mogu pomoći djeci u razumijevanju emocija:

  • Već maloj djeci pomozite imenovati njihove osjećaje, a s vremenom ih potaknite na njihovo izražavanje.
  • Od najranije dobi učite djecu da su svi osjećaji dopušteni, ali ne i sva ponašanja.
  • Prihvaćajte osjećaje svog djeteta, bez da ga odmah tješite ili mu sugerirate što bi trebalo osjećati. Prihvaćanjem osjećaja dozvoljavamo djetetu da proživi svoje osjećaje (osobito je to važno kod strahova).
  • Razgovarajte s djecom o tome što ih čini sretnima, ali i tužnima, ljutitima, prestrašenima…
  • Naučite izražavati, na pravilan način, vlastite osjećaje. Ne zaboravite da dijete više uči promatrajući ponašanje roditelja, nego podučavanjem.
  • Usvojite u obitelji JA govor, kojim izražavate svoje osjećaje i usmjeravate se na ponašanje drugoga, bez osuđivanja cjelokupne osobe.
  • Budite svjesni koje osjećaje djeca u vama bude, kako ne biste reagirali isključivo na temelju njih i manipulirali emocijama svog djeteta.
  • S manjim djetetom provodite što više vremena, dok s većim (adolescentnom) provodite barem 30 – 60 minuta (ako je moguće, nasamo).
  • Ne zaboravite biti „odgajanik“ u onome što odgajate svoju djecu: uporno radite na sebi, na propitkivanju vlastitih emocija, ako treba potražite stručnu pomoć u prevladavanju vlastite teške situacije.

Obiteljska analiza medija:

  • Kako i kada se koristimo medijima?
  • Koliko vremena dnevno trošimo na medije?
  • Biramo li sami sadržaj koji gledamo ili se jednostavno prepuštamo onome što nam se nudi?
  • Koristimo li se medijima samo za zabavu i razonodu ili radi toga da i nešto naučimo?
  • Tražimo li programe koji potiču razgovor i komunikaciju unutar obitelji?
  • Mijenja li se naša obitelj kada smo izloženi medijima?
  • Kradu li neki mediji naše vrijeme?
  • Kako reagiramo na nasilan medijski sadržaj?
  • Možete li se prisjetiti jednog primjera kada su mediji obogatili vašu obitelj?
  • Možete li se prisjetiti primjera da su mediji osiromašili vašu obitelj?
  • Kako ste vi osobno iskoristili medije kako biste obogatili svoj život i svoju obitelj?
  • Jeste li svjesni da svatko od nas medije može procjenjivati na različite načine?
  • Znate li da mediji mogu utjecati i na naše potrebe, pogotovo kada je riječ o maloj djeci?
  • Jeste li svjesni da mediji presudno utječu na predodžbu o stvarima i iskustvima koja sami nismo proživjeli u životu?
  • Kako se osjećate kada previše vremena provedete uz medije?
  • Znate li kako zaštititi svoju privatnost i privatnost svoje obitelji u medijima?
  • Ima li razlike u tome kako se koristite medijima kada ste na radnom mjestu ili u slobodno vrijeme?
  • Bojite li se da netko ne sazna kakve su vaše medijske navike?
  • Možete li prepoznati medijski sadržaj koji povezuje vašu obitelj?
  • Vjerujete li svemu što mediji objavljuju?
  • Koristite li se medijima i medijskim sadržajem kako biste pobjegli od stvarnih problema?
  • Kakav primjer pružate vašoj djeci i ukućanima svojim medijskim navikama?

Sljedeći koraci:

  • Educirajte se o pozitivnim i negativnim stranama medijskih sadržaja;
  • Naučite kako se koristiti svim medijima kojima se koriste vaša djeca;
  • Koristite se medijima zajedno s djecom, ali i samostalno – istražite medije kako biste znali s čime će se sve susresti vaša djeca;
  • Razgovarajte s djecom o medijima – njihovim karakteristikama, povijesti, razlozima zbog kojih postoje određeni sadržaji, potaknite ih da se medijima koriste u obrazovanju, ali i pokažite im kako da prepoznaju one negativne medijske utjecaje – poput oglašavanja i manipuliranja;
  • Raspitajte se o načinima zaštite od neprimjerenih medijskih sadržaja;
  • Proučite koji su sadržaji prilagođeni dobi vašeg djeteta te ih potaknite na korištenje upravo tih sadržaja.

Projekt tematske mreže “Medijsko obrazovanje je važno.MOV” (oznaka projekta financiranog iz Europskog socijalnog fonda: UP.04.2.1.06.0047) sufinancirala je Europska unija iz Europskog socijalnog fonda. Sadržaj ovog dokumenta isključiva je odgovornost Pragme.

Za više o EU fondovima: www.esf.hr i www.strukturnifondovi.hr.