„Rast kroz promjene – prijelazi u obrazovnom sustavu“

Udruga Pragma poziva novinare na prijavu radova za 13. Godišnju nagradu za novinarske radove koji promiču vrijednosti obrazovanja, ove godine s temom: „Rast kroz promjene – prijelazi u obrazovnom sustavu“. Pozivamo novinare da do 31. prosinca 2025., putem obrasca, prijave po jedan novinarski rad u kategorijama: za najbolji radijski, televizijski i/ili tiskani (online) prilog.

Prihvatljivi su radovi koji su objavljeni/emitirani između 1. siječnja 2024. i 31. prosinca 2025. Pristigle novinarske radove, nakon provjere formalnih uvjeta, od siječnja do ožujka 2026. zajedno ocjenjuju učenici, nastavnici, stručni suradnici i roditelji prema načelu „jedna ustanova – jedan glas“.

O temi Nagrade:

Prijelazi u procesu školovanja (polazak u 1. razred, prijelaz u 5. razred, iz osnovne škole u srednju, iz srednje škole na fakultet ili na tržište rada) predstavljaju važan korak, kako za učenike, tako i za roditelje, nastavnike i školske zajednice. One uvode značajne promjene u (školskom) životu u akademskom, socijalno-emocionalnom i organizacijskom smislu. Iako su ti obrazovni prijelazi očekivani, poželjni i većina se učenika s njima dobro suočava, s obzirom na njihovu kompleksnost, ali i činjenicu da se većina prijelaza preklapa s određenim razvojnim fazama djece koje su zahtjevne same po sebi, oni mogu izazvati značajan stres, anksioznost i teškoće u prilagodbi kod određenog broja djece i mladih.

Stoga je cilj ovogodišnje Nagrade potaknuti raspravu u široj javnosti o prijelazima koji predstavljaju važne točke u obrazovanju svakog pojedinca te o aktivnostima koje škole, roditelji i zajednica mogu osmisliti, razviti, unaprijediti kako bi se prijelazi u obrazovanju odvijali u smjeru dobrobiti za sve učenike.

Sukladno tome, potičemo novinare da prijave radove koji:

  • otkrivaju školske priče – primjere dobre prakse, o tome na koji način škole pružaju podršku u prilagodni učenika na novu obrazovnu sredinu i fazu;
  • govore o teškoćama i izazovima, ali i pozitivnim iskustvima, s kojima se djeca, mladi, roditelji i nastavnici susreću prilikom obrazovnih prijelaza; npr. prilagodba na nove kolege, profesore, nove obveze, nove načine poučavanja, zgradu i sl.;
  • govore o problemima i pozitivnim izazovima s kojima se mladi susreću pri ulasku na tržište rada; o korisnosti obrazovanja u spremnosti na zaposlenje, o utjecaju drugih čimbenika na njihovu spremnost na zaposlenje; o vještinama i kompetencijama koje su razvili kroz obrazovanje i život, a koje ih čine spremnima na zaposlenje;
  • povezuju izazove prijelaza s promjenama u kognitivnom, emocionalnom i socijalnom funkcioniranju djece; s promjenama u pubertetu, s prelaskom u odraslost; razvojne faze puberteta, adolescencije i prelaska u odraslost koincidiraju s nekim ključnim prijelazima u obrazovanju i na tržište rada, što može dodatno potaknuti određene teškoće u prilagodbi kod djece i mladih; osobito ako se djeca i mladi suočavaju s teškoća mentalnog zdravlja, promjenama u razvojnim fazama, prijelazi u obrazovanju i na tržište rada postaju značajno izazovni, dok razumijevanje i osvještavanje promjena koje se događaju u pojedincu može dovesti do boljeg rješavanja teškoća koje osjeća;
  • ispituju na koji način škole potiču osjećaj pripadnosti i privrženosti učenika školi, s obzirom na to da oni predstavljaju snažan zaštitni čimbenik za školski i akademski uspjeh te socio-emocionalno blagostanje djece i mladih;
  • govore o ranjivoj djeci – djeca s nejednakim mogućnostima obrazovanja – i njihovim izazovima u obrazovnim tranzicijama: djeca iz dječjih domova (bez adekvatne roditeljske skrbi, napuštena djeca), djeca nižeg socio-ekonomskog statusa…;
  • govore o problemu djece koja prerano napuštaju obrazovanje i NEET populacije (mladi koji nisu u obrazovanju, nekom obliku osposobljavanja, niti su zaposlene);
  • kritički promoviraju kvalitetan izbor škole i zanimanja, bez obzira na današnje trendove u društvu;
  • promoviraju mentalno zdravlje djece i mladih kroz poticaj da djeca i mladi upoznaju sebe, svoje aspiracije, karakteristike, interese koji ih mogu usmjeravati u obrazovanju i izboru karijere.
Napomena: ove godine potičemo novinare na izradu novih priloga, usklađenih s ovim pozivom, kako bismo dobili što više kvalitetnih, tematski prilagođenih priloga! Takvi će radovi dobiti dodatne bodove pri ocjenjivanju odgojno-obrazovnih ustanova.

Iz Natječaja su isključeni radovi koji spadaju u kategoriju prikrivenog oglašavanja, radovi koji promoviraju ili neprimjereno prikazuju određena nepoželjna (štetna, neprimjerena) ponašanja; radovi koji produbljuju ideološko – svjetonazorske društvene sukobe; radovi koji ne štite dostojanstvo djece i mladih te obitelji, kao i radovi koji svojim sadržajem nisu nedvosmisleno uspjeli povezati temu tranzicija u obrazovanju te (poželjnih) obrazovnih i socio-emocionalnih ishoda kod djece i mladih.

Programske aktivnosti se provode uz potporu Grada Zagreba. Sadržaj je u isključivoj odgovornosti Pragme i niti pod kojim uvjetima ne održava mišljenje Grada Zagreba.