Zašto djeca moraju biti zaštićena od oglasa za marihuanu?

foto RANDorg marihuana

Legalizacija rekreacijske upotrebe marihuane u Kaliforniji pokrenula je reklamni bum na oglasnim pločama diljem države. Ogromni oglasi nastoje uvjeriti nas – i naše potomke – da se lako možemo „opustiti“, reći „zbogom stresu“ ili se „riješiti nesnosnih mamurluka“. Predloženi lijek za sve navedeno je, naravno, marihuana.

Budući da je marihuana za rekreativne svrhe postala legalna od početka ove godine (2018.) reklamiranje droga preteklo je eventualne regulacije kojima bi se moglo ograničiti gdje i kako tinejdžeri mogu biti izloženi takvim promotivnim prikazima. No, nova zakonska regulativa u Gradu Los Angelesu, koja stupa na snagu u srpnju, ima za cilj zaštitu maloljetnika od izloženosti reklamama za marihuanu.

Navedena pravila se usredotočuje na oglašavanje na otvorenom prostoru, a odražava već utvrđene smjernice za oglašavanje duhana. Zabranit će se promidžba marihuane u krugu od oko 213 metara, što je otprilike dvostruka duljina nogometnog igrališta, od očitih mjesta na kojima bi djeca mogla biti. To uključuje dnevne i centre za mlade, škole, javne parkove, knjižnice i igrališta. Također će se ograničiti manja vanjska obilježja i reklame za maloprodaje kanabisa, na samo jedan znak na licu mjesta, bez prijenosnih reklamnih znakova ili sendvič ploča.

Uvjerljivi podaci o učincima reklamiranja marihuane podupiru takva ograničenja. Sedmogodišnji istraživački projekt koji je nedavno dovršen za RAND, potvrdio je ono što nam sugerira zdrav razum: što se više mladi ljudi izlažu marihuani, to je vjerojatnije da će koristiti drogu i imati pozitivnije stavove.

Oni su svoja istraživanja započeli u 2010., tražeći prediktore konzumacije alkohola i droga među tinejdžerima u Kaliforniji, a dijelom su inspirirani pokretom za legalizaciju rekreacijske marihuane u ovoj saveznoj državi. Ispitivali su više od 6500 adolescenata iz 16 srednjih škola. Između ostalog, ispitivali su tinejdžere o njihovoj izloženosti oglašavanju medicinske marihuane.

U toj studiji, udio tinejdžera koji su izjavili da su gledali oglase za medicinsku marihuanu oštro je porastao tijekom školovanja, vjerojatno zbog toga što se više oglasa pojavljivalo tijekom pokreta legalizacije marihuane u državi. U 2010., 25 % tinejdžera izjavilo je da su vidjeli barem jedan oglas za medicinsku marihuanu tijekom prethodna tri mjeseca. Do 2017. godine stopa izloženosti gotovo se utrostručila na 70 %. A to je bilo prije nego što je legalizacija za rekreacijsko korištenje stvorila trenutnu eksploziju plakata marihuane na gradskim ulicama.

U našoj studiji, tinejdžeri koji su izvijestili da vide više oglašavanja za medicinsku marihuanu ujedno su češće izvještavali da su koristili marihuanu u posljednjih 30 dana, i češće su predviđali da će je ponovno koristiti unutar idućih 6 mjeseci. Također, imali su pozitivnije stavove o drogi, primjerice složit će se sa tvrdnjom da marihuana može pomoći nekome da se bolje zabavi ili da privremeno pobjegne od vlastitih problema, kao i da prijave više negativnih posljedica marihuane.

Roditelji trebaju podsjetiti svoje tinejdžere da oglasi koje gledaju gotovo nikada ne predstavljaju čitavu priču

Ovi odgovori upućuju na to da izlaganje oglašavaju medicinske marihuane može igrati značajnu ulogu ne samo u oblikovanju stavova o drogama, već također može doprinijeti povećanju upotrebe i s njome povezanim negativnim posljedicama tijekom adolescencije. Među negativnim posljedicama koje su tinejdžeri navodili su izbjegavanje škole, nemogućnost koncentracije na zadatke i ponašanja koja su kasnije požalili, kao što su žučne svađe s prijateljima ili obitelji.

Strogi propisi o oglašavanju marihuane dobar su primjer javne politike. Državni zakon o rekreacijskoj upotrebi ograničava prodaju marihuane na one koji su stariji od 21 godine. To je važno jer mnoge studije povezuju upotrebu marihuane tijekom adolescencije sa kognitivnim deficitima, depresijom i drugim problemima mentalnog zdravlja. Osim toga, mnogi tinejdžeri smatraju da je uporaba marihuane manje opasna od upotrebe alkohola. Prema studiji koju je provela AAA Zaklada za sigurnost prometa iz 2016. godine, mlađi su vozači češće navodili kako misle da je sigurno voziti nakon uporabe marihuanu – iako je istraživanje pokazalo da uporaba marihuane ometa sposobnost vožnje.

Roditelji se ne trebaju isključiti samo zato što nove regulacije štite one mlađe od 18 godina. I dalje bi trebali biti spremni sa svojom djecom podijeliti nove i relevantne informacije o učincima medicinske i rekreacijske marihuane. Moraju podsjetiti tinejdžere da oglasi koje vide gotovo nikada ne predstavljaju čitavu priču. Svrha reklama je uvjeriti nas da želimo nešto. U slučaju marihuane, to nešto definitivno nije dobro za tinejdžere.

Pogledajte video: Što znanstvenici kažu o marihuani?

*Članak autorice Elizabeth J. D’Amico „Why Children Need to Be Shielded from Marijuana Ads“, dostupan na http://bit.ly/2NuGI3R, RAND. Prijevod: Pragma, Zagreb, 2018.
Fotografija: RAND.

Udruga Pragma provodi projekte i programe prevencije ovisnosti te poticanja djece i mladih na zdrave stilove života uz potporu Grada Zagreba, Ministarstva znanosti i obrazovanja, Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku te Ministarstva zdravstva RH. Sve usluge su besplatne. Posjetite nas u Teslinoj 13 u Zagrebu, nazovite na 01 7789 950 ili pošaljite e-mail na pragma@udruga-pragma.hr i saznajte što možemo zajedno učiniti za poboljšanje vašeg mentalnog zdravlja.