Novinarske priče – za bolje društvo

Udruga Pragma je 29. ožujka 2016. godine dodijelila ovogodišnju, treće zaredom, „Godišnju nagradu za novinarske radove koji promiču vrijednosti obrazovanja“ koja se provodi pod motom „Misli obrazovanje“. Nagrada se dodjeljuje temeljem glasova obrazovnih ustanova, po principu „jedna ustanova-jedan glas“, u tri kategorije: tiskani/online, radijski i televizijski prilog. Ove godine, od sedamnaest prijavljenih novinarskih radova, dobitnici Nagrade po kategorijama su: za tiskani/online prilog Franjo Lepan, „24 sata“ za rad: U školi ima sve petice, a doma se brine o bratu i bolesnoj baki; za radijski prilog Ivana Sučić, Izvan okvira, Hrvatska radiotelevizija, s radom: Moji prijatelji iz Fortice te za televizijski prilog Josipa Pletikosić, Provjereno, Nova TV, s radom: Prilika za bolju mladost (Ispovijesti dječaka iz popravnog doma).

Dobitni radovi:

“Ranka Njegovanović iz Požege s nepunih 10 godina ostala je bez djetinjstva kakvog su imali njeni vršnjaci. Majka joj se teško razboljela i nakon nekoliko operacija ostala je vezana za postelju. Djevojčica je skrbila o majci, bolesnim djedu i baki te mlađem bratu” (Franjo Lepan).

“U Centru za rehabilitaciju Fortica Kraljevica svakodnevno brinu o tridesetak djece predškolskog i školskog uzrasta s poteškoćama u razvoju. No unatoč tome što im djelatnici pružaju svu pomoć, ljubav i sigurnost koja im je potrebna, socijalni kontakt s njihovim zdravim vršnjacima je ono što im itekako nedostaje. Problem su odlučili riješiti kraljevički vrtićarci i osnovnoškolci koji su nam još jednom dokazali kako djeca prelaze prepreke puno brže i uspješnije nego odrasli. U emisiji ‘Moji prijatelji iz Fortice’ djeca nam poručuju kako se ne bismo trebali bojati nepoznatog te da bez obzira koliku mentalnu ili fizičku poteškoću netko imao, možemo međusobno komunicirati i učiti jedni od drugih” (Ivana Sučić).

“Krađe, tučnjave, bježanje iz škole. To je ono što je obilježilo njihovu mladost. Ali dobili su drugu šansu…” – ove nevjerojatne životne sudbine mladića koji su odlučili postati bolji ljudi jer im je netko pružio priliku pogledajte u prilogu novinarke Nove Tv Josipe Pletikosić, u kategoriji „TV prilog“: Ispovijesti dječaka iz popravnog doma.

Dobitnici su u svojim govorima pri preuzimanju Nagrade istaknuli kako Nagrada dodatno dobiva na vrijednosti činjenicom što su o njoj odlučivali učenici, smatraju je važnom u medijskom opismenjavanju djece, a prisutnim su učenicima poručili kako će ih samo njihov trud i cjeloživotno obrazovanje dovesti do uspjeha i sličnih društvenih priznanja.

Od 30. listopada, kada je održana javna najava natječaja, pa do 31. prosinca 2015., 17 novinara je uspješno prijavilo svoje radove putem stranice pragma.skole.hr. Obrazovne ustanove su od 15. siječnja do 20. ožujka 2016. birale po jedan rad u kategorijama: tiskani/online, radijski i televizijski prilozi, uz pravilo „jedna škola – jedan glas“.  Moto ovogodišnje nagrade je: „Misli obrazovanje“ koji je usmjeren kritičkom razmišljanju učenika, nastavnika i roditelja uključenih u proces odabira najboljeg novinarskog rada. Moto potiče i novinare na veću usmjerenost na obrazovanje, posebno na njegovu stratešku važnost u formiranju mladih osoba i pripremi za preuzimanje društvenih uloga– obiteljskih, društvenih, poslovnih, političkih.

Uvodno su se sudionicima na dodjeli obratili predsjednik Pragme, Nedjeljko Marković,  predstavnica Europske komisije Nadia Bonifačić i izaslanica gradonačelnika Grada Zagreba Katarina Milković.

29-3-2016_sudionici
Održana je panel rasprava o medijskoj pismenosti u kojoj su sudjelovali prof. dr. sc. Danijel Labaš, predsjednik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, Dragica Marjanović, direktorica Službe marketinga i komunikacija UNIQA osiguranja i Jelena Adamlje, voditeljica Savjetovališta Pragme. Profesor Labaš je istaknuo kako je medijska pismenost kao “djetelina s četiri lista”, od kojih svaki list ima svoju važnu ulogu – prvi obuhvaća sposobnost pristupa medijskom sadržaju kojeg danas u Hrvatskoj imaju gotovo svi; drugi govori o sposobnosti analize medijskog sadržaja; treći je usmjeren na vrednovanje sadržaja te četvrti koji govori o sposobnosti odašiljanja poruka posredstvom medija, odnosno stvaranje vlastitog sadržaja. Dragica Marjanović ističe “UNIQA osiguranje je kroz donacije i sponzorstva uključena u financiranje niza projekata – sportskih, neprofitnih i drugih organizacija te rad Pragme podupire već nekoliko godina i u drugim socijalno – obrazovnim projektima. Moto ovogodišnje Nagrade je „Misli obrazovanje“ smo osmislili u dogovoru s Pragmom jer potiče djecu i mlade na razmišljanje i zauzimanje stava”. Panelistica Jelena Adamlje je dodala kako je poseban uspjeh i pozitivna iskustva škola i njihove povratne reakcije: javljaju nam kako im je nagrada poslužila za jačanje socijalnih i građanskih kompetencija učenika te je povezivala roditelje i školu u stvaranju kritičkog stava prema medijskom sadržaju. Pragma je tiskala i publikacija „Komunikacija odgaja – odgoj komunicira. Emocionalna i medijska pismenost“ te je povezala emocionalnu i medijsku pismenost.

panelisti i voditeljice 2

Iskustva škole koja je sudjelovala u odabiru novinarskih radova: „Projekt je proveden s nekoliko razreda na satovima razrednika te s nekoliko skupina izvannastavnih aktivnosti: novinarska, mali “kulturnjaci”, medijska skupina nižih razreda. Nakon uvodnih sati i razgovora o medijima i svim pitanjim  a koja su bila usko vezana uz svrhu i ciljeve projekta, pristupilo se gledanju priloga. Nakon svakog priloga proveden je razgovor, rasprava o temama koje su se otvorile, a koje su vezane uz teme priloga. Tijekom rasprava i debata učenici su imali priliku naučiti što znači aktivno slušanje, argumentirano iznošenje stavova, pregovaranje i zagovaranje, itd. Također su imali priliku shvatiti kako se dolazi do zaključka i do konsenzusa. Koristeći teme iznesene u novinarskim prilozima, učenici su bili uključeni i u istraživanje – detektiranje društvenih problema u svojoj neposrednoj okolini i šire, predlagali su i tražili rješenja te u stvarnom kontekstu primjenjivali svoja znanja, vještine i sposobnosti. U nekim situacijama koristili su i metodu igranja uloga i različite dramske metode i tehnike, s ciljem lakšeg razumijevanja konkretnih problema protagonista pojedinih članaka i priloga.  Osim toga, bilo je vrijedno i to što se sudjelovanjem u ovom projektu potaknulo i medijsko stvaralaštvo – učenici su snimali video i audio priloge s komentarima te pisali pismene sastavke, komentare i pisanim tekstom izražavali svoje doživljaje“

Za provedbu projekta je zaslužan Grad Zagreb koji je pokrovitelj i financijski podupire projekt medijskog opismenjavanja, a sponzor Nagrade je UNIQA osiguranje, zahvaljujući kojoj je svaki dobitnik dobio po 5 000 kuna.  Simbolični dar predstavljaju i fotografije koje su poklonile učenice Martina Kalisar, Martina Lešković, Carmen Mamić koje pohađaju Fotografski smjer Obrtničke škole za osobne usluge u Zagrebu. Pragma se posebno zahvaljuje se učenicima, kao i njihovom stručnom učitelju Ivanu Baniću te socijalnoj pedagoginji škole Aniti Auguštanec koji su sudjelovali u izboru fotografija za naše dobitnike. Dodjela Nagrade se provodi u partnerstvu s Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu i tehničku podršku CARNeta. Potporu pruža Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, financijsku podršku i pokroviteljstvo Grad Zagreb, dok je sponzor dodjele UNIQA osiguranje.

Gosti dodjele Nagrade su bili izaslanica ministrice socijalne politike i mladih i glasnogovornica Ministarstva socijalne politike i mladih Miroslava Rožanković, pomoćnica pročelnice Ureda za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom Grada Zagreba Romana Galić, predstavnica Agencije za odgoj i obrazovanje Alma Rovis Brandić, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Krešimir Sever, predstavnici domova za starije, centara za socijalnu skrb, udruga, Hrvatskog katoličkog sveučilišta. Posebni gosti dodjele su bili i članovi obrazovnih ustanova – uz ravnateljice, nastavnice i stručne suradnice, dodjelu Nagrade su pratili i učenici Osnovne škole Kustošija, Obrtničke škole za osobne usluge Zagreb, Učeničkog doma Tehničke škole Zagreb, Strojarsko tehničke škole Fausta Vrančića, Škole za primalje te Doma za djecu Zagreb

.29-3-2016_dvorana