Interesi i prava djece – na prvom mjestu

Pragma upozorava da Pravilnik o uvjetima i načinu reklamiranja piva mora štititi djecu i mlade od agresivnog oglašavanja proizvođača piva

Pragma je uputila prijedlog izmjena Prijedloga Pravilnika o uvjetima i načinu reklamiranju piva Ministarstvu zdravstva i socijalne skrbi. Pragma naglašava da definicija „marketinška komunikacija“ mora obuhvaćati i sam proizvod (pivo), kao i proizvode povezane s pivom ili proizvođačem piva. Pragma ističe da onaj tko reklamira pivo mora istaknuti da pivo sadrži alkohol; da pivo nije za osobe mlađe od 18 godina te da se konzumacija piva ne smije prikazivati u vezi s aktivnostima koje se smatraju zdravim stilovima života (npr. bavljenje profesionalnim ili amaterskim športom).
Predloženo je povećanje udaljenosti od škole i mjesta namijenjenih djeci i mladima (športskim klubovima, športskim i rekreativnim igralištima, centrima za mlade, odgojno-obrazovnim ustanovama) na 500m od vanjskih sredstva oglašavanja koja proizvođači u svrhu reklamiranja iznajmljuju.
Također, Pragma predlaže da je reklamiranje piva putem televizije i radija dopušeno iza 21 sat.

Zabrinjavajući su podaci istraživanja – rezultati međunarodnog europskog istraživanja (ESPAD-ova) za Hrvatsku pokazuju da 66% mladih izjavljuje da je vrlo lako nabaviti pivo, ako bi to željeli; u zadnjih 30 dana čak 22% mladih je pivo pilo 1-2 puta, a njih 12% 3-5 puta; njih 49% izjavljuje da je zadnji dan kada su pili neki alkohol to je bilo upravo pivo. Posebno zabrinjavaju podaci da u zadnjih 30 dana njih čak 30% kupilo pivo na kiosku, benzinskoj stanici, a čak 55% je kupilo pivo u kafiću, restoranu ili disku. Istraživanja pokazuju da je do dobi od 13 godina gotovo svaki treći dječak i svaka 6. djevojčica opila se barem jednom u životu (više u Zagrebu), a oni koji u mlađoj dobi započinju piti imaju veće šanse i kasnije češće konzumirati alkohol. Oštećenja stvari ili odjeće, problemi u odnosu prema drugima (svađe, prepirke), ponašajni problemi (sukobi, tučnjave) su najčešći doživljeni problemi zbog uzimanja alkohola u mladih u Hrvatskoj.

Udruga PRAGMA niz godina provodi javnozdravstvene programe prevencije ovisnosti kod djece i mladih na području Krapinsko-zagorske, Varaždinske i Međimurske županije uz potporu Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa te Ministarstva obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti. Direktnim radom s korisnicima, dobili smo informacije da djeca i mladi informacije o pivu dobivaju putem medija te da su im takve reklame „simpatične, duhovite“ te da su uglavnom povezane sa športskim uspjesima ili proslavama.